Vägen till jobb i redovisningsbranschen

Att studera ekonomi har alltid varit populärt och med en civilekonomexamen i ryggen finns det många ekonomijobb att välja bland. Redovisningskonsult är en yrkesroll som på senare tid uppmärksammats mer och mer och som många studenter intresserar sig för. Men vad krävs egentligen för att få en anställning på en redovisningsbyrå?

Pia Andrén Hast driver Hast Ekonomikonsult AB i Mariefred, en redovisningsbyrå med åtta anställda. Hon har nyligen anställt en person och berättar så här om rekryteringen:

– Tack vare att vi har utvecklat ett eget datasystem som vi arbetar i så har jag full kontroll över vad den befintliga personalen har för arbetsuppgifter och speciella åtagande som till exempel fullmakter. Databasen ”Office Caddie” underlättar för att snabbt och effektivt sätta in en ny anställd i utförda uppdrag.

– När man ska rekrytera finns det två olika typer av kompetensnivå, fortsätter Pia. Antingen vill man ha en person som redan kan göra deklarationer och årsbokslut vilket kräver att personen redan har erfarenhet av att ha jobbat praktiskt med liknande uppgifter. Alternativet är att söka efter någon som är nyutexaminerad som man får utbilda efter hand. Det allra bästa är att få en student som via sin utbildning ska göra praktik på en redovisningsbyrå. Då får personen möjlighet att lära sig rutinerna utan tidspress och krav på debitering. Jag har en praktikant nu som jag hoppas kunna anställa när hon är klar med sin utbildning. Med bra rutiner är det inte svårt att få in en praktikant i arbetet, vi har en introduktionsplan för nyanställda som vi följer när det gäller praktikanter också.

– Naturligtvis tittar vi även på den sociala kompetensen när vi nyanställer. I det här yrket är det ett krav att kunna hålla många bollar i luften samtidigt eftersom du som redovisningskonsult har många olika kunder med olika behov, avslutar Pia.

Torbjörn Sjöström är kontorschef för KPMG i Borlänge, en revisionsbyrå som även har fler redovisningskonsulter anställda, vilka ingår i deras affärsområde ekonomiservice. Idag är de 23 anställda och är mitt inne i en rekryteringsprocess. – Vi behöver både en revisorsassistent och ytterligare en person till ekonomiservice, berättar han. För en anställning som revisorsassistent måste man minst ha den teoretiska utbildning som krävs för att så småningom kunna bli en kvalificerad revisor. När det gäller ekonomiservice är det inget krav med högskoleutbildning men absolut ett plus. Personen ska dock ha ambitionen och målsättningen att vidareutbilda sig för att bli auktoriserad redovisningskonsult.

– Vi tittar minst lika mycket på andra färdigheter som ledaregenskaper, fortsätter Torbjörn. Att under studietiden engagera sig i föreningar eller studentkår ser vi också som ett plus. I sin ansökan ska man försöka lyfta fram erfarenheter som visar att man fungerar socialt och att man är framåt. En av de sökande till de nu aktuella tjänsterna har angett att han redan som 10-åring klippte gräset åt grannarna. Det kan verka simpelt, men visar faktiskt på en person som är företagssam. KPMG har en ambition att ha de mest eftertraktade medarbetarna och vi har många sökande till varje tjänst. Det gäller att sticka ut redan i ansökan för att bli någon av dem vi kallar till intervju.

 
21
Aug
21 Aug

Moms – periodisk sammanställning – blankett

Du som har sålt varor eller tjänster momsfritt till företag i andra EU-länder ska ha skickat in periodisk sammanställning för juli 2017 till Skatteverket om du använder pappersblanketten.

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender

Srf Nyheter

Se alla nyheter
Prenumerera