Viktiga frågor om GDPR

Den 25 maj 2018 börjar EUs dataskyddsförordning GDPR, General Data Protection Regulation för behandling av personuppgifter att gälla. GPDR kommer att stå under tillsyn av Datainspektionen, som under året byter namn till Integritetsskyddsmyndigheten. 

I verksamheten på en byrå hanteras personuppgifter i anknytning till kundföretagen och GDPR genererar många nya frågor, så vad gäller egentligen och vad måste göras?

Allmänt om GDPR

FAQ  
FAQ: 1. Varför GDPR?  
FAQ: 2. Hur ska byrån påbörja GDPR-arbetet och vad måste byrån göra?  
FAQ: 3. Vad är ett personuppgiftsbiträdesavtal?  
FAQ: 4. Vem ansvarar för behandlingen av personuppgifterna?  
FAQ: 5. Påverkar GDPR andra svenska lagar?  
FAQ: 6. Är alla lagar och riktlinjer på plats?  
FAQ: 7. Vad krävs för att få hantera personuppgifter?  
FAQ: 8. Berör GDPR alla företag?  

Vanliga frågor från våra medlemmar

FAQ  
FAQ: 1. Är det nödvändigt att få ett underskrivet personppgiftsbiträdesavtal med alla kunder?  
FAQ: 2. Kan det räcka med ett utskick där vi hänvisar till information på hemsidan?  
FAQ: 3. Gäller GDPR bara kunder där vi hanterar personuppgifter t.ex löneuppdrag?  
FAQ: 4. Vad händer med de kunder som inte skickar in ett undertecknat personuppgiftsbiträdesavtal?  
FAQ: 5. Vad gäller för kunder vi har som har privatkunder med ROT-avdrag. Kan fakturorna skickas med e-post i fortsättningen?  
FAQ: 6. Vad gäller egentligen för utskick av lönebesked via e-post?  
 
01
apr
01 apr

Årsredovisning

Årsredovisning samt eventuell revisionsberättelse för bokslut 2018-08-31 ska ha kommit in till Bolagsverket.

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender