Viktiga frågor om GDPR

Den 25 maj 2018 börjar EUs dataskyddsförordning GDPR, General Data Protection Regulation för behandling av personuppgifter att gälla. GPDR kommer att stå under tillsyn av Integritetsskyddsmyndigheten. 

I verksamheten på en byrå hanteras personuppgifter i anknytning till kundföretagen och GDPR genererar många nya frågor, så vad gäller egentligen och vad måste göras?

Allmänt om GDPR

FAQ  
FAQ: 1. Varför GDPR?  
FAQ: 2. Hur ska byrån påbörja GDPR-arbetet och vad måste byrån göra?  
FAQ: 3. Vad är ett personuppgiftsbiträdesavtal?  
FAQ: 4. Vem ansvarar för behandlingen av personuppgifterna?  
FAQ: 5. Påverkar GDPR andra svenska lagar?  
FAQ: 6. Är alla lagar och riktlinjer på plats?  
FAQ: 7. Vad krävs för att få hantera personuppgifter?  
FAQ: 8. Berör GDPR alla företag?  

Vanliga frågor från våra medlemmar

FAQ  
FAQ: 1. Är det nödvändigt att få ett underskrivet personppgiftsbiträdesavtal med alla kunder?  
FAQ: 2. Kan det räcka med ett utskick där vi hänvisar till information på hemsidan?  
FAQ: 3. Gäller GDPR bara kunder där vi hanterar personuppgifter t.ex löneuppdrag?  
FAQ: 4. Vad händer med de kunder som inte skickar in ett undertecknat personuppgiftsbiträdesavtal?  
FAQ: 5. Vad gäller för kunder vi har som har privatkunder med ROT-avdrag. Kan fakturorna skickas med e-post i fortsättningen?  
FAQ: 6. Vad gäller egentligen för utskick av lönebesked via e-post?  
 
27
jul
27 jul

Moms – periodisk sammanställning – e-tjänst

Du som har sålt varor eller tjänster momsfritt till företag i andra EU-länder ska ha skickat in periodisk sammanställning för juni 2021 eller andra kvartalet 2021 till Skatteverket om du använder e-tjänsten.

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender