Viktiga frågor om GDPR

Den 25 maj 2018 börjar EUs dataskyddsförordning GDPR, General Data Protection Regulation för behandling av personuppgifter att gälla. GPDR kommer att stå under tillsyn av Datainspektionen, som under året byter namn till Integritetsskyddsmyndigheten. 

I verksamheten på en byrå hanteras personuppgifter i anknytning till kundföretagen och GDPR genererar många nya frågor, så vad gäller egentligen och vad måste göras?

Allmänt om GDPR

FAQ  
FAQ: 1. Varför GDPR? :
FAQ: 2. Hur ska byrån påbörja GDPR-arbetet och vad måste byrån göra? :
FAQ: 3. Vad är ett personuppgiftsbiträdesavtal? :
FAQ: 4. Vem ansvarar för behandlingen av personuppgifterna? :
FAQ: 5. Påverkar GDPR andra svenska lagar? :
FAQ: 6. Är alla lagar och riktlinjer på plats? :
FAQ: 7. Vad krävs för att få hantera personuppgifter? :
FAQ: 8. Berör GDPR alla företag? :

Vanliga frågor från våra medlemmar

FAQ  
FAQ: 1. Är det nödvändigt att få ett underskrivet personppgiftsbiträdesavtal med alla kunder? :
FAQ: 2. Kan det räcka med ett utskick där vi hänvisar till information på hemsidan? :
FAQ: 3. Gäller GDPR bara kunder där vi hanterar personuppgifter t.ex löneuppdrag? :
FAQ: 4. Vad händer med de kunder som inte skickar in ett undertecknat personuppgiftsbiträdesavtal? :
FAQ: 5. Vad gäller för kunder vi har som har privatkunder med ROT-avdrag. Kan fakturorna skickas med e-post i fortsättningen? :
FAQ: 6. Vad gäller egentligen för utskick av lönebesked via e-post? :
 
20
jul
20 jul

Moms – periodisk sammanställning – blankett

Du som har sålt varor eller tjänster momsfritt till företag i andra EU-länder ska ha skickat in periodisk sammanställning för juni och andra kvartalet 2018 till Skatteverket om du använder pappersblanketten.

Läs mer
Gå till kalendariet Lägg till i kalender