Anna Gullberg: Bygga laget på distans – dömt att misslyckas?

Publicerat 21 januari, 2021

Efter snart ett år i karantän börjar desperationen visa sig. I Zoommötet hjälper inte ens roliga hattar, folk börjar se klart förvildade ut. Och disciplinen har försämrats rejält.

Hur får man ihop arbetsgruppen?

Frågan finns högt på dagordningen hos många mellanchefer denna bleka januari då vi snart har tagit oss igenom ett helt år av hemmajobb.

Utbildningsdagar, fredags-AW, företagsfest, teambuilding, konferenser och trefika – allt som bidrog till kittet i arbetsgruppen är sedan länge borta.

De pixlade ansikten du möter i Teams blir allt svårare att känna igen. Karantänkilon, karantänskägg, karantänfrisyr – det vill säga oklippt och ofärgad.

Till slut undrar du om de ens har byxor på sig där under skärmnivån. Har du själv byxorna på? Oj. Bäst att kolla!

Det som var arbetsgruppen är nu en samling individer som slår av kameran och ljudet, vem vet om de ens är med på mötena längre.

Vad krävs för att bygga laget igen?

Visa att du bryr dig om dina anställda.

Att visa individuell omsorg i pandemitider kan vara det klokaste chefen kan göra. Faktiskt ringa ett telefonsamtal, utan agenda. Stämma av hur det är, utan att kräva resultat.

Men samtalet kan också vara att hålla stormöte varje vecka, dit alla på jobbet är välkomna oavsett avdelning. Det kan vara kort, för mer möten vill vi helst inte ha. Men det ska innehålla gemensam information som alla oavsett arbetsuppgift kan tycka är bra att känna till.

Avsluta med frågestund. Gör det till ständigt återkommande, så börjar det snart flyta av sig själv. Inbjud alla till att fråga vad som helst. Digitala möten har så ofta agendor och snävare tidsgränser. De där mellanrumsfrågorna, på fikarasten eller bensträckaren, de hinns inte med. Så sätt igång frågestunden. Bygg den gemensamma bilden.

Idén om teambuilding föddes i USA på 30-talet, då en psykolog forskade på effekten som tråkiga arbetsuppgifter och trötthet hade på anställda.

Vad kunde man göra åt det? En experimentverkstad som pågick i flera år påbörjades.

Syftet var förstås inte att bygga laget, utan att öka produktiviteten.

Men forskaren upptäckte att vad han än gjorde så förbättrades produktiviteten. Deltagarna reagerade positivt på att någon för första gången brydde sig om dem och deras arbetsmiljö. De fick något att snacka om. Ibland var det drygt, ibland kul, ibland fullständigt meningslöst. Men det var något annat. Eftersom de alla fick dela den nya erfarenheten så byggdes gemenskapen starkare. Och med den, en högre produktivitet.

Teambuilding ska kännas som en semester, inte en ny arbetsuppgift.

Det glömmer gärna arbetsgivaren bort, det är trots allt företaget som betalar, både för aktiviteten och för medarbetarens tid.

Teambyggandet får gärna äga rum någon annanstans än på jobbet. Tänk själv vilken skillnad det gör att lämna hemmet för att åka till sommarstugan? Den kan ligga tio minuter bort. Vara utkyld och ostädad med musbajs i hörnen. Men ändå, härligt! Det är bytet av miljö som är grejen. Att ta sig själv ut ur det vanliga och in i något annat.

Så hur göra det med gänget på jobbet, så här i hopplösa coronatider?

Människor som träffas i ett rum möts på riktigt. På nätet saknas en viktig dimension. Det händer något i det fysiska mötet som inte riktigt funkar vid dataskärmen.

Så varför inte låta några möten bli gåmöten? En rask promenad frigör kreativiteten. Och istället för Fredags-AW på puben kanske månadens korvgrillning vid pulkabacken kan vara nåt? Med barn, så kan alla hinna vara med, även småbarnsföräldrar.

En väninna berättade belåtet om hur de istället för den sedvanliga företagsfesten på lokal gjorde en matlagningsaktivitet utomhus, där de lärde sig laga mat på murikkan. Succé.

När våren kommer kan en cykeltur med medhavd picnic bli en perfekt teambuildingaktivitet.

Eller en gemensam rustning av utomhusmiljön på jobbet, som avslutas med grill.

Det finns en oändlig mängd utomhusaktiviteter på olika svårighetsnivåer att prova. Inte hela tiden, men någon gång i månaden istället för videokonferens.

Vi hungrar alla efter social kontakt, efter människor i verkliga livet – inte på skärmen. Det behövs inte så mycket för att höja humöret på arbetsgruppen. Det kostar knappt något.

Ändra utsikten. Byt miljö.

Och när ni sitter där alla, vid era skärmar. Du som är chef kan faktiskt tänka nytt.

Visa ökat fokus på total output, inte på avsutten tid. Om medarbetaren uppfyller dina mål med råge spelar det väl ingen roll att lunchpromenaden blev en kvart längre eller att livspusslet hanteras samtidigt som jobbet.

Det är resultatet som räknas.

Med empati och flexibilitetet kommer man långt i bygget av en human företagskultur, även under en pandemi.

Anna Gullberg är journalist och debattör med bakgrund i olika ledande chefsroller inom både tidningsvärlden och public service. Hon är också engagerad i en rad styrelser. För tidningenkonsulten.se skriver hon om ledarskap, digitalisering, eget företagande, rekrytering, employer branding och andra aktuella frågor för branschen.