Srf konsulterna om Corona
Srf konsulterna följer och rapporterar här om utvecklingen av de effekter som coronaviruset har på redovisnings- och lönebranschen samt våra svenska företag.
Verktyg och hjälpmedel | ||
---|---|---|
Verktyg och hjälpmedel: Analysverktyg - Rådgivning | ||
Srf konsulterna har som stöd i din rådgivning tagit fram en enkel simuleringsmall med tillhörande instruktionsfilm. Med den kan du göra ett Ekonomiskt stresstest på dina kundföretag för att se hur olika motåtgärder kan förbättra resultat och likviditet. Gå till simuleringsmall (Bara för Auktoriserade Redovisningskonsulter – Inloggning krävs) |
||
Verktyg och hjälpmedel: Bolagsverkets förseningsavgifter | ||
Att lämna in årsredovisningen för sent medför förseningsavgifter på minst 5 000 kronor. Samtidigt har hela samhällets och företagens processer förlamats av den pågående coronakrisen. Risken att årsredovisningen inte hinner färdigställas och lämnas in i tid (senast 7 månader efter bokslutsdatum) är därför stor för många företag och redovisningsbyråer. |
||
Verktyg och hjälpmedel: Branschkod - Korttidsarbete | ||
Ladda ner ”Korttidsarbete – Branschkod för praktisk lönehantering” |
||
Verktyg och hjälpmedel: Kalkylator - Korttidsarbete | ||
Kalkylator för korttidsarbete (framtagen för arbetsgivare av Äventyret) |
||
Verktyg och hjälpmedel: Mall - Rapport om redovisningen | ||
Ny statusrapport vid ansökan om stöd. Den rapport som finns enligt Rex 685 om redovisningen för en enskild period har nu anpassats till en särskild version som kan användas som bilaga vid ansökan om stöd. Rapporten bör bifogas samtliga ansökningar om stöd, men är främst avsedd för ansökan om omställningsstöd under 100 000 kr där Skatteverket själva kan avgöra om man anser denna rapport vara tillräcklig eller om man dessutom vill ha ett revisorsintyg. Ladda ner mallen 685-B Rapport om redovisningen (inloggning krävs) |
||
Verktyg och hjälpmedel: Mallar - Rådgivning | ||
Checklista – åtgärder vid ekonomisk kris (inloggning krävs) |
||
Verktyg och hjälpmedel: Information i årsredovisningen | ||
I förvaltningsberättelsen i årsredovisningen ska företaget lämna information om speciella omständigheter som i särskild grad berör företaget och väsentliga händelser under räkenskapsåret. Företaget ska också i not lämna upplysningar om Väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut. Srf konsulternas redovisningsgrupp har lämnat vägledningar om vilken information som bör lämnas samt gett förslag på skrivningar. Information i årsredovisningen från och med bokslut 2020-04-30 |
||
Verktyg och hjälpmedel: Värdering i årsredovisning, under nya året och i kontrollbalansräkning | ||
Vid värdering av enskilda tillgångar i årsredovisningen ska hänsyn endast tas till händelser som bekräftar förhållanden som förelåg på balansdagen. I not om Väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut kan upplysning om värdeförändringar av enskilda tillgångar behöva lämnas. Vid en kontrollbalansräkningssituation måste värdenedgångar beaktas. Srf konsulternas redovisningsgrupp har lämnat vägledningar om värdering av enskilda tillgångar. Värdering av enskilda tillgångar i balansräkningen från och med bokslut 2020-04-30 Värdering av enskilda tillgångar i balansräkningen per bokslut 2019-12-31 |
||
Verktyg och hjälpmedel: Redovisning av olika stöd | ||
Srf konsulterna har tagit fram en lista med frågor och svar avseende redovisning av stöd kopplade till corona i företag som tillämpar K2 eller K3 vid upprättande av årsredovisning med bokslutsdatum 2020-04-30 och senare. Förutom listan med frågor och svar finns en beskrivande inledning med vissa förutsättningar samt ett teoretiskt resonemang med hänvisningar till redovisningsreglerna. Frågor och svar presenteras även separat i nedan FAQ. I FAQ:n kommer även eventuella justeringar samt nya frågor och svar att presenteras. |
Information per ämnesområde
Anstånd med deklarationer | ||
---|---|---|
Anstånd med deklarationer: Byråanstånd | ||
StatusDeklarationsombud som hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta Inkomstdeklaration 1 kan genom byråanstånd lämna inkomstdeklarationerna till den 15 juni 2021. Ansökan om byråanstånd ska vara till Skatteverket senast den 3 maj 2021. E-tjänsten för filöverföring öppnar den 15 februari. Kvittensen blir bekräftelse på att anstånd har medgetts enligt ansökan. Det går också bra att lämna ansökan på papper. Regler under 2020Under 2020 gällde särskilda regler för Byråanstånd. Med anledning av coronaviruset har Skatteverket beslutat att alla deklarationer med byråanstånd kan lämnas senast den 15 juni 2020, oavsett om de lämnas på papper eller digitalt. Förseningsavgift för den som har byråanståndSkatteverket har fattat ett policybeslut att inte påföra förseningsavgift för de deklarationer som omfattas av byråanstånd om deklarationen lämnas innan den 15 juli 2020. Eftersom inlämning av momsdeklarationen för de som redovisar moms helårsvis följer byråanståndet för inkomstdeklarationen, gäller motsvarande befrielse från förseningsavgift även momsdeklarationen så länge den lämnas senast den 26 juli 2020. För deklarationer som lämnas efter detta datum kommer frågan om förseningsavgift att prövas i varje enskilt fall. I det fall förseningen beror på den rådande situationen av coronavirus och detta kan göras antagligt kan befrielse från förseningsavgift bli aktuell även om deklarationen lämnas efter den 15 juli. |
||
Anstånd med deklarationer: Anstånd för privatpersoner | ||
Om privatpersonen inte omfattas av byråanstånd kan ett separat anstånd beviljas. Ansökan kan göras på Skatteverket via Mina sidor eller på en särskild blankett. |
||
Anstånd med deklarationer: Skattedeklarationer | ||
Skatteverket kan bevilja anstånd med att lämna skattedeklarationer, till exempel moms- och arbetsgivardeklarationer. För detta krävs att det föreligger särskilda skäl. Mot bakgrund av nu gällande situation borde det vid en ansökan enligt Srf konsulterna som utgångspunkt föreligga särskilda skäl. |
Anstånd med skatter och avgifter | ||
---|---|---|
Anstånd med skatter och avgifter: Om | ||
Som företagare betalas moms, arbetsgivaravgifter och skatt till Skatteverket. Om företaget får betalningssvårigheter finns det en möjlighet att ansöka om anstånd för betalningar av skatt, arbetsgivaravgifter och mervärdesskatt. Med anledning av coronaviruset infördes tillfälliga regler från 30 mars 2020 med retroaktiv tillämpning från 1 januari 2020 |
||
Anstånd med skatter och avgifter: Status | ||
Skatteverket kan idag, efter företag har gjort en ansökan, bevilja tillfälliga anstånd med inbetalning av dels arbetsgivares sammanlagda skatteavdrag och arbetsgivaravgifter, dels mervärdesskatt som redovisas månadsvis eller kvartalsvis, och som gäller för redovisningsperioder som infaller under januari–december 2020. Anstånd med inbetalning av avdragen preliminär skatt och arbetsgivaravgifter kan därmed beviljas för högst sex redovisningsperioder. Det finns förslag om att anstånd ska kunna beviljas för ytterligare en månad det vill säga för högst sju redovisningsperioder samt en möjlighet att välja att månaden januari 2021 läggs till. Möjligheter att beviljas anstånd retroaktivt ligger kvar. Dessutom vill regeringen sänka den så kallade anståndsavgiften från 0,1 procent till 0,2 procent på det beviljade anståndsbelopp per kalendermånad från och med månaden efter att anstånd beviljats. Sänkningen till 0,1 procent föreslås gälla anstånd som har beviljats efter den 5 februari 2021. |
||
Anstånd med skatter och avgifter: Beslut | ||
Anstånd med skatter och avgifter: Regler | ||
Tidigare reglerFöretag med betalningsproblem ansöker om anstånd med betalning av skatter enligt följande:
Nya tillfälliga reglerDe nya tillfälliga reglerna gäller från 30 mars 2020, men kan tillämpas retroaktivt från 1 januari 2020 enligt följande:
Endast en ränta på 1,25 procent tas ut under de första sex månaderna av anståndet. Därefter tillkommer en anståndavgift på 0,2 procent per månad. Det motsvarar en avdragsgill ränta på 3,1 procent per år, eller 1,6 procent under det första halvåret, uttryckt som årsränta. Enligt propositionen utgår en motsvarande avdragsgill årsränta om 4,6 procent vid nuvarande basränta. När beslut om fortsatt möjlighet till anstånd fick regeringen i uppdrag att skyndsamt återkomma till riksdagen med förslag om att sänka den sammantagna räntan som ska betalas vid anstånd med inbetalning av skatt. Vissa anpassningar av regelverket om så kallade tillfälliga anstånd. Regeringen föreslår ytterligare anpassningar av regelverket om tillfälliga anstånd från den 1 mars 2021. Ikraftträdandet för anstånden har kunnat tidigareläggas så att de 300 miljarderna i likviditetsstöd via skattekontot blir tillgängliga redan den 8 februari istället för den 1 mars. Särskilt angående skatteavdragArbetsgivaravgifter och skatt för de anställda utgår utifrån de uppgifter som rapporteras via AGI. Arbetsgivare kan få därmed tillbaka den skatt som är inbetald även för de anställda. Detta går emot att om en arbetsgivardeklaration lämnats i rätt tid och på rätt sätt, och att då anses beslut om skatten ha fattats i enlighet med deklarationen och arbetsgivaren kan inte längre förfoga över den avdragna skatten. Den anställde har fått en nettolön, arbetsgivaren har betalat in skatten (som egentligen inte är arbetsgivarens), skatten går tillbaka till arbetsgivaren som använder pengarna. Detta är ett tillfälligt undantag från det lagen skriver om skatteavdrag. De nya reglerna kan tillämpas retroaktivt från 1 januari 2020. Företag som har betalat in skatt på sitt skattekonto för januari till mars kan få därmed skatten återbetald från Skatteverket. Anstånd kommer endast beviljas företag som inte missköter sin ekonomi eller på annat sätt är oseriösa. Anstånd får inte heller beviljas företag som har större skatteskulder. |
||
Anstånd med skatter och avgifter: Villkor | ||
|
||
Anstånd med skatter och avgifter: Hur | ||
Ansökan lämnas in via Skatteverkets hemsida och Mina sidor eller via blankett SKV 4305 Tänk på att
Läs artikeln Skatte- och förfarandefrågor i spåret av coronaviruset |
||
Anstånd med skatter och avgifter: Bokföring | ||
BAS-gruppens har lämnat förslag om hur anstånden kan bokföras. Läs mer |
Bolagsstämma och föreningsstämma | ||
---|---|---|
Bolagsstämma och föreningsstämma : Vad gäller | ||
Bolagsverket har sammanställt ett antal frågor och svar kring vad som gäller för bolagsstämmor och föreningsstämmor samt på vilka olika sätt som man kan hålla stämman. Eftersom coronapandemin gör att det inte går att förutse när stämmor kan hållas i normal ordning, förlängs den tillfälliga lagens giltighetstid till den 31 december 2021. |
||
Bolagsstämma och föreningsstämma : Tillfälliga regler för att minimera antalet fysiska deltagare vid bolags- och föreningsstämmor | ||
PoströstningDet införs tillfälliga möjligheter för styrelsen i ett aktiebolag att dels besluta om insamling av fullmakter inför bolagsstämman, dels besluta att aktieägare ska kunna utöva sin rösträtt genom poströstning, även om sådana åtgärder inte har angetts i bolagsordningen eller i kallelsen till stämman. På motsvarande sätt ska det beträffande ekonomiska föreningar, inklusive bostadsrättsföreningar och kooperativa hyresrättsföreningar, införas tillfälliga undantag från de regler som begränsar möjligheten till poströstning vid föreningsstämman, vem som får anlitas som ombud och antalet medlemmar som ett ombud får företräda. Motsvarande tillfälliga undantag ska införas för andra företag som tillämpar reglerna för aktiebolag eller ekonomiska föreningar, däribland företag på finansmarknaden, samt för sparbanker. Digital årsstämmaEn stämma ska kunna hållas helt utan fysisk närvaro, antingen digitalt i kombination med poströstning eller genom att aktieägarna eller medlemmarna bara deltar genom poströstning. Om stämman hålls med enbart poströstning, ska aktieägare och medlemmar kunna ta tillvara även andra rättigheter än rösträtten per post. Förslagen omfattar bland annat aktiebolag, ekonomiska föreningar, bostadsrättsföreningar och företag på finansmarknaden. De nya reglerna träder i kraft den 18 maj. |
||
Bolagsstämma och föreningsstämma : Beslut | ||
Lag om Tillfälliga åtgärder för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor Lag om Fler tillfälliga åtgärder för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor |
Företagsakuten | ||
---|---|---|
Företagsakuten: Status | ||
Den 1 april fattade riksdagen beslut om att regeringen under 2020 ska få rätt att ställa ut kreditgarantier om sammantaget högst 100 miljarder kronor till svenska kreditinstitut. Genom bankerna ska företagen få möjlighet till garanterade lån upp till 75 miljoner. Staten garanterar 70 procent av nya lån från bankerna till företag som bedöms livskraftiga men som drabbats ekonomiskt av coronaviruset. En garantiavgift tillkommer vars storlek är beroende av bankens riskklassning av företaget. Åtgärden är riktad mot framförallt små och medelstora företag. Det blir en variant av den företagsakut som fanns på 90-talet. Lånen har en löptid på upp till tre år och det kommer inte bli räntebetalningar de första 12 månaderna. Riksgälden ställer ut kreditgarantier för utlåning till i första hand små och medelstora företag i Sverige som drabbas ekonomiskt av coronaviruset men som för övrigt är livskraftiga. Riksgälden ställer ut garantin till banker och kreditinstitut som i sin tur lånar ut till företagen. Det statliga kreditgarantiprogrammet Företagsakuten föreslås förlängas under 2021 så att utlåning som sker efter den 31 december kan omfattas. i januari 2021 beslutade man om en förlängning t.o.m. juni 2021. Förlängning |
Förseningsavgift och befrielse från förseningsavgift | ||
---|---|---|
Förseningsavgift och befrielse från förseningsavgift: Status Bolagsverket | ||
Årsredovisningen och, i förekommande fall, revisionsberättelsen måste enligt lag ges in till Bolagsverket inom sju månader från räkenskapsårets utgång. Den bestämmelsen har inte ändrats med anledning av coronapandemin. En konsekvens av för sent inlämnad årsredovisning är förseningsavgift. Lagstiftningen kring förseningsavgifter har inte heller ändrats med anledning av corona-pandemin Bolagsverket om coronavirusets påverkan på förseningsavgifter |
||
Förseningsavgift och befrielse från förseningsavgift: Status Skatteverket | ||
Den som lämnar en deklaration för sent kan påföras en särskild avgift, förseningsavgift. Skatteverket ska besluta om hel eller delvis befrielse från särskild avgift om det är oskäligt att avgift tas ut med helt belopp (51 kap. 1 § SFL). |
||
Förseningsavgift och befrielse från förseningsavgift: Beslut Skatteverket | ||
Enligt Skatteverket har utbrottet av coronaviruset medfört att det bör ses som oskäligt att undantagslöst ta ut en förseningsavgift. Beslut är redan fattat att man inte behöver betala förseningsavgift om deklarationen eller periodiska sammanställningen lämnas inom en månad efter sista deklarationsdatum. Villkoret är att sista deklarationsdatum är någon gång mellan den 12 mars och den 30 april 2021. Från och med september månad 2020 ska alla deklarationer skickas in enligt ordinarie sista inlämningsdatum. Det innebär att den extra månad företag haft på sig för att deklarera från 12 mars till 31 augusti 2020 har upphör. Skatteverket kommer ändå att ta hänsyn till särskilda omständigheter i enskilda fall. Läs mer på följande länk under rubriken Kan du inte lämna deklarationen i tid? Skatteverkets samlade information med anledning av coronaviruset |
Hyressänkningar | ||
---|---|---|
Hyressänkningar: Status | ||
Företag med stora svårigheter på grund av coronaviruset kan få stöd genom lägre hyror. För perioden januari-mars 2021 förstärks stödet så att kompensation ges med 50 procent av den nedsatta fasta hyran, upp till 50 procent av den ursprungliga fasta hyran. Regeringen har skickat förslaget för fortsatt hyresstöd under perioden 1 januari till 31 mars 2021 till EU-kommissionen för granskning. Beslut om regelverket kommer snarast efter EU-kommissionens utlåtande. För perioden 1 april- 30 juni 2020 kunde hyresvärdar för företag inom sällanköpshandel, hotell, restaurang och vissa andra verksamheter få statligt stöd med hyresnedsättningen. |
||
Hyressänkningar: Beslut | ||
Hyressänkningar: Vilka | ||
De branscher som omfattas styrs av SNI-koder. |
||
Hyressänkningar: Hur | ||
Länsstyrelsen handlägger stödet som söks av hyresvärden i efterhand. Boverket ansvarar för ansökningsformulär och e-tjänst för stödet samt att betala ut beviljat stöd. |
||
Hyressänkningar: Moms | ||
Skatteverket förtydligar på sin sajt Rättslig vägledning vad som gäller för ett statligt stöd när bidraget är direkt kopplat till den hyra hyresgästen ska betala. Det är i det fallet hyresgästen som ska betala moms på stödet från staten. Om fastighetsägaren ansöker och får statligt stöd i efterhand ska fastighetsägaren fakturera sin hyresgäst moms med 25 procent på stödet. Fastighetsägaren kan dock fakturera det framtida stödet redan i sin ursprungliga faktura till hyresgästen. Läs mer om hanteringen av moms vid hyressänkning i denna artikel |
||
Hyressänkningar: Redovisning | ||
Bokföringsnämnden (BFN) har i ett särskilt allmänt råd behandlat i vilken period som den sänkta hyreskostnaden ska redovisas. |
Karensavdrag slopas tillfälligt | ||
---|---|---|
Karensavdrag slopas tillfälligt: Om | ||
För att minska smittspridningen i samhället slopades karensavdraget för anställda och karensdagar för egenföretagare från den 11 mars 2020. |
||
Karensavdrag slopas tillfälligt: Status | ||
Det finns beslut om tillfällig ersättning för karens från och med 11 mars 2020 till och med 30 april 2021. Det går att ansöka retroaktivt om ersättning för karens för tid från 11 mars 2020. Detta gäller även den tillfälliga ersättningen till egenföretagare. Den 14 december aviserades en förlängning till den 30 april 2021. Den 6 april 2021 aviserades en förlängning till den 30 juni 2021. |
||
Karensavdrag slopas tillfälligt: Beslut | ||
Extra ändringsbudget för 2021#4 – Förlängda ersättningar på sjukförsäkringsområdet |
||
Karensavdrag slopas tillfälligt: Hur | ||
De första 14 sjukdagarna hanteras som vanligt i företagens system och därefter får den anställde ansöka om ersättning för karensavdraget från Försäkringskassan. Att tänka på:
Ersättning utges till egenföretagare för de 14 första karensdagarna. |
||
Karensavdrag slopas tillfälligt: Tillägg | ||
Det slopade karensavdraget förlängs till den 30 september och ersättningen till den anställde höjs från 700 kr till 804 kr från den 1 juni. |
||
Karensavdrag slopas tillfälligt: Snacka Lön 6 - Karensavdrag i coronatider | ||
Vad händer för mig som anställd om jag blir sjuk i coronatider? |
Korttidsarbete | ||
---|---|---|
Korttidsarbete: Status | ||
Sedan 16 mars har företag kunnat ansöka om stöd för korttidsarbete enligt en tillfällig anpassning av Lagen om korttidsarbete. Den tillfälliga anpassningen upphörde den 31 december 2020. Den 15 februari 2021 träder en ny, tillfällig lag i kraft gällande korttidsarbete. Samtidigt görs ändringar i den befintliga lagen om stöd vid korttidsarbete. Företagen kommer att kunna ansöka om stöd för perioden 1 december 2020 till 30 juni då den tillfälliga lagen upphör. Regeringen aviserade en förlängd möjlighet för företag att använda korttidspermittering upp till 80 procent till och med april. Regeringen har föreslagit en förlängning till och med april, men riksdagen beslutade att stödet bibehålls till och med juni. Förslaget innebär att staten under förlängningen står för 75 procent av kostnaden.
|
||
Korttidsarbete: Beslut | ||
Extra ändringsbudget för 2020 – Ytterligare nivå för stöd vid korttidsarbete |
||
Korttidsarbete: Vilka omfattas | ||
De företag som har anställda kan nyttja möjligheten till korttidsarbete (tidigare korttidspermittering). Det är dock inte alla anställda som omfattas. Exempelvis måste en anställd varit avlönad under tre månader innan stödet söks. Tillväxtverket har gjort en tolkning att anställda ägare och anställda som tillhör dennes familj kan omfattas, med undantag för företagsformen enskild firma. |
||
Korttidsarbete: Villkor: utdelningar och koncernbidrag | ||
Tillväxtverket har gjort ett förtydligande om att företag som lämnar aktieutdelningar eller koncernbidrag inte är berättigade till stödet. Tillväxtverket har i därefter gjort ett nytt ställningstagande att koncernbidrag avseende verksamhetsåret 2019 inte bör påverka möjligheten att erhålla stöd för 2020. |
||
Korttidsarbete: Ansökan | ||
De företag som ansöker ska göra det via Tillväxtverkets hemsida. Från och med februari 2021 träder nya regler för korttidsstöd i kraft och gäller retroaktivt från 1 december 2020. Det går inte att ansöka om stöd enligt de nya reglerna innan lagändringen träder i kraft, ansökan kan då göras tidigast den 15 februari. Den nya lagen ställer nya krav vid ansökan vilket kan medföra långa handläggningstider när väl Tillväxtverket kan ta emot ansökningarna. Tänk på att den nya lagen medför att
|
||
Korttidsarbete: Hur | ||
Ladda ner ”Korttidsarbete – Branschkod för praktisk lönehantering” |
||
Korttidsarbete: Avstämning | ||
Avstämning avseende stöd 2021Företag som har fått stöd enligt den tillfälliga lagen som gäller mellan 1 december 2020 och 30 juni 2021 kommer att göra avstämning efter stödperioden. Det innebär att avstämning kommer att ske från den 1 juli 2021. Avstämning avseende stöd 2020Tre månader efter att ansökan har godkänts ska en avstämning göras. I samband med avstämningen går det att ansöka om ytterligare stöd. Om avstämningen inte skickas in i tid, blir företaget återbetalningsskyldigt för tidigare beviljat preliminärt stöd. Efter sex månader ska en slutavstämning göras alternativ söker företaget om ytterligare tre månaders stöd. Avstämning för detta görs från den 17/9 |
||
Korttidsarbete: Bakgrund | ||
Korttidsarbete (även kallat korttidspermittering) är en tillfällig förstärkning av Lagen om korttidsarbete. Korttidsarbete är en statlig reglering av arbetstid för att möta tillfällig arbetsbrist hos ett företag, som ett alternativ till uppsägning. Arbetstiden är kortare än den ordinarie arbetstiden, eller så införs en partiell arbetsbefrielse, och lönen är lägre än den ordinarie lönen. Möjligheten till korttidsarbete föreslås i budgetpropositionen att bli en del av den ordinarie verksamheten de närmaste åren, om än i betydligt mindre omfattning än under pandemin. Samtidigt föreslås att stödmöjligheter till kompetensutveckling under korttidsarbete införs. Staten utökar stödet för korttidsarbete och företag som uppfyller kraven kan ansöka om stödet från den 7 april, med tillämpning redan från den 16 mars. Stödet gäller under 2020. Den 14/4 presenterade regeringen ett förslag på att utöka korttidsarbetet så att den anställda kan permitteras på upptill 80%, motsvarande en lönesänkning på 12%. Detta gäller från den 1 maj till och med juli, så under tre månader. Det finns även efter denna period en karenstid på 24 månader. Utökat stöd innebär att staten under denna period kommer att ta tre fjärdedelar av kostnaden, med ett lönetak på 44 000 kronor, för att personal går ned i arbetstid För att kunna ansöka om stöd finns det villkor. Företagen ska ha svårigheter som anses vara orsakade av förhållanden utom arbetsgivarens kontroll och specifikt drabba företagets verksamhet. De företag som ansöker får inte ha andra ekonomiska svårigheter, såsom att genomgå företagsrekonstruktion eller vara på obestånd. Att ansöka om korttidspermittering kan dock inte vara det första man gör, utan andra tillgängliga åtgärder ska ha använts. Det kan till exempel vara uppsägning av de anställda som inte är verksamhetskritiska eller som har korttidsanställningar. Stödet är tillgängligt för alla arbetsgivare inom den privata sektorn förutsatt att det antingen finns stöd för korttidsarbete i kollektivavtalen, eller om kollektivavtal saknas ska det finnas ett skriftligt avtal med minst 70 procent av arbetstagarna om att detta ska införas. Alla arbetsgivare, med undantag för vissa offentliga aktörer, kan få stöd vid korttidspermittering om kraven för stödet är uppfyllda. Det finns tre fasta nivåer för arbetstidsminskning: 20, 40 eller 60 procent som innebär minskade kostnader med 19, 36 respektive 53 procent för arbetsgivaren i de tre olika fallen. Under maj, juni och juli 2020 finns ytterligare en nivå på 80% med 72% i minskade kostnader. |
Nedstängningsstöd | ||
---|---|---|
Nedstängningsstöd: Om | ||
Ett företag som blir förhindrat av lagen från att bedriva sin verksamhet på grund pandemin av kan ansöka om ett särskilt stöd, nedstängningsstödet. Stödet är utformat på ett liknande sätt som det så kallade omställningsstödet där omsättningstappets storlek avgör hur stort stöd man har rätt till. |
||
Nedstängningsstöd: Status | ||
I samband med den nya pandemilagen antogs gav den även regeringen rätt till att besluta om nedstängning av verksamheter. Nedstängningsstödet är ett statsstöd som ska godkännas av EU-kommissionen. Ikraftträdandet är därmed möjligt tidigast i början av april, men tillämpas retroaktivt om regeringen beslutat om nedstängningar. Stödet kan betalas ut kort därefter. Den 12 mars remitterades förslaget om nedstängningen med senaste svarsdatum 26 mars 2021. |
||
Nedstängningsstöd: Vilka | ||
Stödet riktar sig till företag som har varit förhindrade från att bedriva sin verksamhet till följd av beslut om nedstängning som meddelats med stöd av pandemilagen och tappat minst 30 procent av omsättningen. |
||
Nedstängningsstöd: Hur | ||
Stödet kommer att utges med en ersättning på upp till 100 procent av de fasta kostnaderna, upp till ett tak på 75 miljoner kronor per företag och månad som förslaget ligger. Regeringen ska aktivera stödet för att det ska börja gälla. Skatteverket kommer att hantera ansökningarna om det blir aktuellt för regeringen att aktivera möjligheten till nedstängning. |
Nya lånemöjligheter | ||
---|---|---|
Nya lånemöjligheter: Från Almi | ||
För att minska de ekonomiska effekterna för specifikt små och medelstora företag har Almi Företagspartner tilldelats ett kapitaltillskott på tre miljarder kronor. Den ekonomiska förstärkningen kommer att ge Almi ökade möjligheter att möta behoven hos de verksamheter som drabbas ekonomiskt av coronavirusets utbrott. För att kunna ta del av de extra miljarderna från Almi ska en låneansökan skickas in som kompletteras med information hur företaget drabbats av coronaviruset samt vilka åtgärder som vidtagits/kommer att vidtas. Till ansökan bifogas även en affärsplan och resultat- och likviditetsbudget. Är företaget redan väl etablerat kan senaste bokslut bifogas istället för affärsplan. Almi kan även, på grund av rådande situation, ge uppskov på amorteringskrav under sex månader. |
||
Nya lånemöjligheter: Från bankerna | ||
Riksbanken har meddelat att de lånar ut 500 miljarder kronor till bankerna, till nollränta med syfte att rädda företagen från att slås ut på grund av coronavirusets effekter. Tanken var att bankerna i sin tur skulle få ökad möjlighet att bevilja nya lån till de drabbade företagen. Nu uppger flera källor att bankerna inte kommer att använda sig av pengarna. Någon närmare förklaring har vi inte heller fått. Om det betyder att företagen kommer att gå miste om möjligheten till förmånligare lån vet vi heller inte. Srf konsulterna har sökt Bankföreningen för att få svar på hur dessa medel på lämpligt sätt ska kunna nyttjas av företagen, men Bankföreningen har låtit meddela att de inte ger några uttalanden i frågar. Vi bevakar även fortsatt utvecklingen kring på vilket sätt dessa utlovade 500 miljarder ska komma företagen till nytta. Riksbanken hänvisar till respektive bank för företag som vill göra en låneansökan. |
||
Nya lånemöjligheter: Beslut | ||
Extra ändringsbudget för 2020 – Kreditgarantier för lån till företag med anledning av coronaviruset |
Omställningsstöd | ||
---|---|---|
Omställningsstöd: Om stödet | ||
Omställningsstöd är ett företagsstöd som baseras på företagens omsättningstapp. Omställningsstöd utges med ett belopp som motsvarar en andel av företagets fasta kostnader för stödperioden. Stödet har funnits i olika perioder och förlängts i omgångar. |
||
Omställningsstöd: Status | ||
EU-kommissionen har godkänt förslaget om att förlänga omställningsstödet för augusti 2020–februari 2021. Regeringen fattade den 18 februari beslut om de nya reglerna som träder i kraft den 25 februari 2021. EU-kommissionen har även godkänt Sveriges ansökan om att få ge statsstöd i form av ett förstärkt omställningsstöd med ett högre tak för juni och juli 2020. Den 12 mars 2021 godkände EU-kommissionen omställningsstöd för mars och april 2021. Den 24 mars aviserades en förlängning av omställningsstödet för maj och juni.
Stödperioder
Omställningsstöd maj – juni 2021 Omställningsstöd mars – april 2021 Omställningsstöd januari – februari 2021 Omställningsstöd november – december 2020 Omställningsstöd augusti – oktober 2020 Omställningsstöd maj – juli 2020 NYTT: Särskilt för juni – juli 2020 Omställningsstöd mars – april 2020 Finansdepartementets promemoria med förslag till lagstiftning var på remiss fram till 25 maj. Den 2 juni presenterades lagrådsremissen. |
||
Omställningsstöd: Beslut, första stödet | ||
Omställningsstöd: Beslut, förlängt stöd | ||
Omställningsstöd: Vilka omfattas | ||
Stödet kan beviljas företag och organisationer som har F-skatt och betalas ut genom Skatteverket. Stödet kommer inte betalas ut till företag med hemvist i skatteparadis. Företag som kan få stödet kan till exempel vara restauranger som behöver sälja en större del av maten som hämtmat, eller taxiverksamhet som kan ställa om till leveranser. Det kan också röra sig om större tillverkningsföretag som ställer om till produktion av exempelvis sjukvårdsmaterial. |
||
Omställningsstöd: Hur | ||
Skatteverket hanterar ansökan och utbetalning sker till företagets skattekonto ca en vecka efter att ansökan har inkommit. Förutsättningen att ansökan är komplett och att Skatteverket inte bedömer att det finns en risk för felaktig utbetalning. Ansökan görs via en tjänst under Mina sidor på skatteverket.se. Separata ansökningar ska göras för respektive period. Ansökan för perioderna augusti-oktober och november-december 2020 öppnar den 25 februari. Ansökan för stödperioden januari-februari 2021 öppnar den 1 mars. Ansökan om stöd ska ha inkommit till Skatteverket senast den 30 april 2021. |
||
Omställningsstöd: Underlag för ansökan | ||
RexI Rex 675 och 685 framgår rapportformat som kan och bör användas för att signalera hög kvalitet i redovisningen, såväl för ett helt räkenskapsår som för en enskild period. Rapport om redovisningen för en enskild period har nu anpassats till en särskild version att använda som bilaga vid ansökan om stöd. Rapporten heter 685-B och bör bifogas samtliga ansökningar om stöd, men är främst avsedd för ansökan om omställningsstöd under 100 000 kronor där Skatteverket själva kan avgöra om man anser denna rapport vara tillräcklig eller om man dessutom vill ha ett revisorsintyg. Yttrande från revisorEtt yttrande från revisor krävs för företag som ansöker om att få ett stöd på över 100 000 kronor utbetalt. Skatteverket ger möjligheten att komplettera en ansökan i efterhand med yttrandet från revisorn. Företag som skickar in en ansökan utan revisorsyttrande kommer att bli kontaktade med instruktioner om hur de lämnar yttrandet i efterhand. Normal svarstid på en begäran om komplettering kommer att vara 14 dagar. |
||
Omställningsstöd: Omställningsstödsombud | ||
Behörigheten som krävs för att kunna förbereda och eventuellt lämna in ansökan om omställningsstöd åt företaget på Skatteverkets Mina Sidor. |
||
Omställningsstöd: Mer information | ||
Fördjupad information via Rättslig vägledning Omställningsstöd maj-juli |
Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare | ||
---|---|---|
Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare : Om stödet | ||
Omsättningsstödet är avsett för att stötta enskilda näringsidkare som har drabbats av omsättningstapp till följd av covid-19. |
||
Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare : Status | ||
Förlängningen av omsättningsstöden innebär att stöden nu kommer avse perioder mellan mars 2020 och juni 2021, alltså totalt 16 månader Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare går för närvarande att söka för perioden augusti 2020–februari 2021. . Omsättningsstöd för handelsbolag med minst en fysisk person som delägare för perioden mars 2020–februari 2021 kommer att gå att söka från den 29 mars. Regeringen arbetar för att stöden för perioden mars–juni 2021 ska gå att söka så snart som möjligt. |
||
Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare : Beslut | ||
Stödåtgärden presenterades första gången 9 september 2020 Förslag på förlängning Den 9 november föreslogs att omsättningsstödet skulle gälla år 2020 ut, den tidigare remissen för augusti- oktober ersattes därmed med ny för perioden augusti-december 2020. Omsättningsstödet förlängdes av regeringen för perioden januari-februari 2021.
|
||
Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare : Vilka omfattas | ||
Enskilda näringsidkare som har fått ett större omsättningstapp till följd av den pågående pandemin. En förutsättning för stödet är att den enskilde näringsidkaren bedrev näringsverksamhet i Sverige och var godkänd för F-skatt. Omsättningskrav 200 000 kr för stödperioden augusti – oktober 2020. Från och med november sänktes omsättningskravet till 180 000 kronor. Krav på omsättningstapp
|
||
Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare : Stödets omfattning | ||
|
||
Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare : Hur | ||
Beslut om omsättningsstöd fattas av länsstyrelsen och stödet betalas ut av Boverket. Ansökan via Boverkets e-tjänst
|
Omsättningsstöd för handels- och kommanditbolag | ||
---|---|---|
Omsättningsstöd för handels- och kommanditbolag: Om stödet | ||
Ett omsättningsstöd för handels- och kommanditbolag aviserades av Regeringen den 26 november |
||
Omsättningsstöd för handels- och kommanditbolag: Status | ||
Omsättningsstödet till handelsbolag, inklusive kommanditbolag, med minst en fysisk person som delägare riktar sig till handelsbolag som har drabbats av ett större tapp i omsättningen till följd av den pågående pandemin. Omsättningsstödet omfattar tiden mars 2020-februari 2021. Reglerna träder i kraft den 29 mars 2021 och stödet kan sökas från denna dag. Regeringen har meddelat att stödet kommer att förlängas till att även omfatta mars-juni 2021. |
||
Omsättningsstöd för handels- och kommanditbolag: Vilka omfattas | ||
Handelsbolag med minst en fysisk person som delägare och är utformat med utgångspunkt i reglerna och perioderna för omsättningsstödet till enskilda näringsidkare. Nettoomsättningen ska under 2019 ha uppgått till minst 200 000 kronor per delägare i handelsbolaget för stödperioden mars-oktober 2020. Från och med november sänktes omsättningskravet till 180 000 kronor. Krav på omsättningstapp
|
||
Omsättningsstöd för handels- och kommanditbolag: Stödets omfattning | ||
|
||
Omsättningsstöd för handels- och kommanditbolag: Hur | ||
Stödet kan sökas från den 29 mars till den 15 juni 2021. Boverket tillhandahåller e-tjänst för ansökan och betalar ut beviljat stöd. |
Periodiseringsfonder | ||
---|---|---|
Periodiseringsfonder: Status | ||
Avsättning till periodiseringsfond får göras med 100 % av det skattepliktiga resultatet (högst 1 mkr), istället för 30 % enligt nuvarande regel. Det innebär att skatten på vinsten för 2019 inte behöver betalas nu utan företaget får skjuta fram beskattningen. Hela den preliminära skatt som företaget har betalat in till Skatteverket under 2019 kan betalas tillbaka. Krispaketet för småföretagare – periodiseringsfonder Ändra din debiterade preliminärskatt Att skatteplanera med periodiseringsfond kräver noggranna överväganden |
||
Periodiseringsfonder: Beslut | ||
Extra ändringsbudget: Förslag om fler åtgärder på skatteområdet på grund av coronaviruset |
||
Periodiseringsfonder: Vilka omfattas | ||
|
||
Periodiseringsfonder: Att tänka på | ||
|
||
Periodiseringsfonder: Hur | ||
Allmänt om PGI och SGIAvsättning av och återföring av periodiseringsfond påverkar den pensionsgrundande inkomsten. Det är den försäkrades beslut om statlig inkomstskatt som ligger till grund för PGI-beslutet. Den beräknas alltså på samma inkomst som inkomstskatten beräknas på. Inkomster som är högre än 7,5 inkomstbasbelopp är inte pensionsgrundande. När Skatteverket beräknar PGI ska avdrag göras för debiterad allmän pensionsavgift. Det innebär i praktiken att det är 93 procent av inkomsten upp till taket som är pensionsgrundande. När den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) beräknas bortses allmänhet från skatterättsliga dispositioner som beror på resultat eller avsättningar från tidigare år. Att avsättningar och återföringar till periodiseringsfond inte ska påverka SGI har också fastställts i en dom i Högsta förvaltningsdomstolen (RÅ 2010 ref. 64). Den sjukpenninggrundande inkomsten är resultatet efter avdrag för egenavgifter. Därför räknar Försäkringskassan ut vilka avgifter som skulle ha betalats om det inte hade gjorts något avdrag eller någon återföring från periodiseringsfonder. Det gäller även andra skattemässiga dispositioner som expansionsfonder samt skogs-, skogsskade- eller upphovsmannakonto. En justering ska också göras för inrullat underskott, eftersom inrullat underskott inte ska beaktas vid beräkning av SGI. PGI och SGI vid avdrag och återföring av periodiseringsfonderAvsättning av och återföring av periodiseringsfond påverkar den pensionsgrundande inkomsten. Det är den försäkrades beslut om statlig inkomstskatt som ligger till grund för PGI-beslutet. Den beräknas alltså på samma inkomst som inkomstskatten beräknas på. Inkomster som är högre än 7,5 inkomstbasbelopp är inte pensionsgrundande. När Skatteverket beräknar PGI ska avdrag göras för debiterad allmän pensionsavgift. Det innebär i praktiken att det är 93 procent av inkomsten upp till taket som är pensionsgrundande. När den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) beräknas bortses allmänhet från skatterättsliga dispositioner som beror på resultat eller avsättningar från tidigare år. Att avsättningar och återföringar till periodiseringsfond inte ska påverka SGI har också fastställts i en dom i Högsta förvaltningsdomstolen (RÅ 2010 ref. 64). |
Rehabilitering | ||
---|---|---|
Rehabilitering: Status | ||
Rehabiliteringskedjan medför vanligtvis en bedömning av arbetsförmågan efter dag 180 i sjukskrivningen. Efter att riksdagen fattat beslut om en extra ändringsbudget beslutade regeringen den 4 februari 2021 om att förlänga ersättningen till riskgrupper samt att tillfälligt stoppa 180-dagars prövningen i sjukförsäkringen. Detta gäller om övervägande skäl talar för att den försäkrade senast dag 365 kommer att återgå i arbete hos arbetsgivaren i samma omfattning som tidigare. De nya reglerna gäller från den 15 mars och för sjukpenning som rör perioden 21 december 2020 – 14 mars 2021 gäller fortfarande de äldre bestämmelserna, dvs en prövning ska göras mot andra förvärvsarbeten som är normalt förekommande på arbetsmarknaden vid dag 180. Enligt förslag är att detta ska gälla året ut. |
||
Rehabilitering: Vilka omfattas | ||
Arbetsgivare med anställda som riskerar längre sjukskrivningar. |
||
Rehabilitering: Vad innebär detta | ||
Den försäkrade personen ska även efter den 180:e dagen i sjukfallet få sin arbetsförmåga prövad mot arbete hos den arbetsgivare de har, i stället för mot ett på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete. Detta ska gälla fram till dag 365 i sjukfallet. |
||
Rehabilitering: Hur | ||
Enligt 30 kap. 6 § socialförsäkringsbalken (SFB) arbetsgivare ta fram en plan för återgång i arbete när en arbetstagare förväntas vara sjuk under en längre tid och därför inte kan arbeta. Planen ska kontinuerligt uppdateras och revideras vid behov. Läs mer hos Försäkringskassan: Plan för återgång i arbetet |
Sjuklönekostnader | ||
---|---|---|
Sjuklönekostnader : Om | ||
Regeringen har på grund av att pandemin anses vara en extraordinär händelse i fredstid, kunnat meddela föreskrifter som avviker från bestämmelserna om arbetsgivarens rätt till ersättning för sjuklönekostnader. Det har genom detta införts särskilda bestämmelser som innebär att staten ersätter arbetsgivarna för sjuklönekostnader över den normala nivån. En skillnad är dessutom att ersättningen utbetalas månatligen i stället för en gång om året. |
||
Sjuklönekostnader : Status | ||
Ersättning till arbetsgivare för den del av sjuklönekostnaden som överstiger det normala förlängs till och med den 30 april 2021. Förslag i ändringsbudget #6 om förlängning till och med 30 juni 2021. |
||
Sjuklönekostnader : Beslut | ||
Sjuklönekostnader : Vilka omfattas | ||
Alla arbetsgivare får ersättning för hela sjuklönekostnaden som de har redovisat i arbetsgivardeklarationen från och med april 2020. Staten tar hela sjuklönekostnaden för april-juli, under augusti till september beror ersättningen på lönekostnadernas storlek. Ersättningen hanteras som en kreditering på skattekontot. |
||
Sjuklönekostnader : Att tänka på | ||
|
||
Sjuklönekostnader : Bakgrund | ||
Under april till juli tog staten tillfälligt kostnaden för alla arbetsgivares sjuklöner, under augusti och september med förlängning till 31 december får företagen ersättning utifrån kostnader för sjuklön över normalnivån. Den 14 december aviserades att kompensationen till arbetsgivare för den del av sjuklönekostnaden som överstiger det normala förlängs till 30 april 2021. Åtgärden genomförs genom att reglerna för det befintliga stödet Ersättning för höga sjuklönekostnader blir mer generösa. Det innebär att rapporteringen sker via arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI, eftersom uppgifterna redan finns i ruta 499. Ingen ansökan behövs utan arbetsgivaren får utifrån dessa uppgifter den ersättning som Försäkringskassan beräknar via Skatteverkets skattekonto. |
Tillfällig FP vid allvarlig sjukdom | ||
---|---|---|
Tillfällig FP vid allvarlig sjukdom: Om | ||
Riksdagen har beslutat att föräldrar till barn som nyligen har varit allvarligt sjuka och som behöver skyddas så de inte insjuknar i covid-19, kan få en tillfällig ersättning om de behöver avstå från arbete. Ersättning kan även utges om en förälder inte kan arbeta om barnets förskola eller skola är helt eller delvis stängd på grund av smittorisken |
||
Tillfällig FP vid allvarlig sjukdom: Status | ||
Den 17 december beslutade regeringen att förlänga de tillfälliga åtgärderna med anledning av covid-19 som gäller tillfällig föräldrapenning till den 30 april 2021. Förslag i ändringsbudget #6 om förlängning till och med 30 juni 2021. Det är även uttalat att regeringen avser att förlänga denna åtgärd till dess att vaccinationsmålet är uppnått. |
||
Tillfällig FP vid allvarlig sjukdom: Beslut | ||
Den 17 december beslutade regeringen att förlänga de tillfälliga åtgärderna med anledning av covid-19 som gäller tillfällig föräldrapenning till den 30 april 2021. |
||
Tillfällig FP vid allvarlig sjukdom: Vilka omfattas | ||
Föräldrar till barn som varit allvarligt sjuk under 2020 och som behöver avstå från att arbeta har rätt till den tillfälliga ersättningen. Ett barn bedöms vara allvarligt sjuk när
|
||
Tillfällig FP vid allvarlig sjukdom: Hur | ||
Försäkringskassan hanterar ersättningen. Tänk på att
|
Tillfällig förebyggande sjukpenning | ||
---|---|---|
Tillfällig förebyggande sjukpenning: Om | ||
De av Socialstyrelsen identifierade riskgrupper som löper störst risk att drabbas av ett särskilt allvarligt sjukdomsförlopp vid insjuknande i covid-19 kan få ersättning när de stannar hemma för att undvika smitta. För att kunna få ersättning ska andra möjligheter vara uteslutna såsom möjlighet att jobba hemifrån, ta andra arbetsuppgifter inom ramen för anställningen och att det inte går att anpassa jobbet så att det går att hålla lämpligt avstånd till andra för att undvika spridning av smittan. Den 7 april 2020 presenterade Regeringen ett förslag för att minska risken för de anställda som ingår i riskgrupper att bli smittade. Ersättningen betalades ut med ett schablonbelopp på som mest 804 kronor före skatt per dag för max 90 dagar under perioden 1 juli–30 september. Antal dagar utökades den 12 november från 90 till 184, så att det blev möjligt att få ersättning under hela perioden den 1 juli till och med den 31 december 2020. |
||
Tillfällig förebyggande sjukpenning: Status | ||
Den 23 juni beslutades om ersättning från den 1 juli 2020 och det finns beslut om ersättning till riskgrupper till och med den 30 april 2021. Förslag i ändringsbudget #6 om förlängning till och med 30 juni 2021. De personer som tillhör en definierad riskgrupp, och som inte har möjlighet att arbeta hemifrån eller måste avstå från arbete för att undvika att smittas av covid-19, har rätt till ersättning från Försäkringskassan för perioden 1 juli–30 september. Den 7 april presenterade Regeringen ett förslag för att minska risken för de anställda som ingår i riskgrupper att bli smittade. Regeringen har aviserat en förlängning av ersättning till riskgrupper till och med den 30 april 2021. Beslut om förlängningen förväntas tas av regeringen i början av februari 2021. Det kommer ges möjlighet till retroaktiv ersättning. De av Socialstyrelsen identifierade riskgrupper som löper störst risk att drabbas av ett särskilt allvarligt sjukdomsförlopp vid insjuknande i covid-19 kan få ersättning när de stannar hemma för att undvika smitta. För att kunna få ersättning ska andra möjligheter vara uteslutna såsom möjlighet att jobba hemifrån, ta andra arbetsuppgifter inom ramen för anställningen och att det inte går att anpassa jobbet så att det går att hålla lämpligt avstånd till andra för att undvika spridning av smittan. |
||
Tillfällig förebyggande sjukpenning: Beslut | ||
Tillfällig förebyggande sjukpenning: Vilka omfattas | ||
Tillfällig förebyggande sjukpenning: Hur | ||
De nu gällande reglera utökas tillfälligt och att personen tillhör en riskgrupp styrks med ett läkarintyg. Försäkringskassan hanterar ansökan i en särskilt utvecklad e-tjänst. Att tänka på
|
Tillfällig nedsättning av arbetsgivar- och egenavgifter | ||
---|---|---|
Tillfällig nedsättning av arbetsgivar- och egenavgifter: Status | ||
En tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifterna för löner upp till 25 000 kronor per månad gällde för perioden 1 mars – 30 juni 2020. Nedsättningen gällde för upp till 30 anställda, som då enbart betalar ålderspensionsavgiften på 10,21 %. |
||
Tillfällig nedsättning av arbetsgivar- och egenavgifter: Beslut | ||
Extra ändringsbudget: Förslag om fler åtgärder på skatteområdet på grund av coronaviruset |
||
Tillfällig nedsättning av arbetsgivar- och egenavgifter: Vilka omfattades | ||
Alla företag kan begära nedsättning av arbetsgivaravgifter för maximalt 30 av sina anställda under 1 mars till och med 30 juni 2020. Nedsättningen avser löner upp till 25 000 kronor motsvarande ett maxbelopp på 5 300 kronor per anställd. |
||
Tillfällig nedsättning av arbetsgivar- och egenavgifter: Hur | ||
Nedsättningen av arbetsgivaravgiften sker via AGI-rapporteringen, fält 062 på individuppgiften per angiven betalningsmottagare. Det kommer då att ingå i avgiftsunderlaget för enbart ålderspensionsavgift om 10,21 %. Tänk på att:
|
Tillfällig slopad förmånsbeskattning | ||
---|---|---|
Tillfällig slopad förmånsbeskattning: Om | ||
Under våren 2020 infördes en tillfällig skattefrihet för förmån av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen. Det infördes också en tillfällig skattefrihet för gåvor upp till ett värde på 1 000 kronor per anställd som en arbetsgivare kan ge till sina anställda. Den tillfälliga skattefriheten för förmånerna reglerades i en lag som upphörde att gälla vid utgången av 2020. |
||
Tillfällig slopad förmånsbeskattning: Status | ||
Skatteutskottet har föreslagit ett återinförande av skattefrihet för förmån av fri parkering och för förmån av arbetsgivares gåva. Förslaget har varit ute på remiss. I den extra ändringsbudgeten #6 föreslås fortsatt skatte- och avgiftsfriheten för förmån av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen i exempelvis garage. Att det är vid arbetsplatsen är avgörande så att arbetet utförs hemifrån så blir eventuell fri parkering vid bostaden skattepliktig. Skattefriheten gäller förmåner som lämnas under perioden 1 januari– 31 december 2021. Det medför en retroaktivitet som behöver hanteras i en omprövning om det har registrerats förmån tidigare under året. |
||
Tillfällig slopad förmånsbeskattning: Beslut | ||
Tillfällig slopad förmånsbeskattning: Parkering | ||
Anställda som väljer att ta bilen till arbetet för att minska smittspridning får tillfälligt slopad förmånsbeskattning för parkering. HurInget förmånsvärde registreras för anställda med parkering. Vilka omfattasGäller alla yrkesgrupper och i hela landet. |
||
Tillfällig slopad förmånsbeskattning: Gåva | ||
Arbetsgivaren kan tillfälligt ge anställda en skattefri gåva för att lindra de ekonomiska konsekvenserna av spridningen av coronaviruset. HurAnställda kunde få en skattefri gåva till ett värde på 1 000 kronor per anställd under perioden 1 juni- 31 december 2020, utöver andra gåvor som julgåvor. Detta kunde ges via exempelvis presentkort för att handla och därigenom stödja det lokala näringslivet. Vilka omfattasGäller alla anställda. |
||
Tillfällig slopad förmånsbeskattning: Måltider | ||
Ett förslag finns att det införs en skattefrihet för förmån av fri kost, under förutsättning att måltiden kommer från någon som saknar samband med arbetsgivaren och måltiden lämnas utan krav på motprestation. Skattefriheten gäller retroaktivt för denna typ av måltid som har lämnats efter den 29 februari 2020. |
Värdering av enskilda tillgångar | ||
---|---|---|
Värdering av enskilda tillgångar: Värdering i årsredovisning, under nya året och i kontrollbalansräkning | ||
Vid värdering av enskilda tillgångar i årsredovisningen ska hänsyn endast tas till händelser som bekräftar förhållanden som förelåg på balansdagen. I not om Väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut kan upplysning om värdeförändringar av enskilda tillgångar behöva lämnas. Vid en kontrollbalansräkningssituation måste värdenedgångar beaktas. Srf konsulternas redovisningsgrupp har lämnat vägledningar om värdering av enskilda tillgångar. Värdering av enskilda tillgångar i balansräkningen från och med bokslut 2020-04-30 Värdering av enskilda tillgångar i balansräkningen per bokslut 2019-12-31 |
Årsredovisning | ||
---|---|---|
Årsredovisning: Upprätta, skriva under och lämna in | ||
Det har inte ändrats några regler avseende när årsredovisningen ska upprättas eller lämnas in till Bolagsverket. Reglerna om förseningsavgift är tvingande på så sätt att Bolagsverket är skyldigt att påföra förseningsavgift när årsredovisning inte lämnats in i tid. Bolagen har dock en möjlighet att begära eftergift av förseningsavgiften eller överklaga beslutet. Läs mer om förseningsavgifter hos Bolagsverket En utmaning i samband med att hinna med att upprätta och lämna in årsredovisningen i tid kan vara de fysiska underskrifterna. Årsredovisningen får enligt årsredovisningslagen skrivas under digitalt med en avancerad elektronisk underskrift. Srf konsulterna har två leverantörer som är Srf Partners, det är Verified och Penneo som båda tillhandahåller verktyg för elektroniska underskrifter. Läs om avtalet med Verified och avtalet med Penneo När det gäller att lämna in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket är det nu möjligt i flera programvaror. Bolagsverket presenterar de programvaror som har möjlighet att lämna in årsredovisningarna digitalt. Läs om programvaror som kan leverera digital avskrift av årsredovisningen |
||
Årsredovisning: Information i årsredovisningen | ||
I förvaltningsberättelsen i årsredovisningen ska företaget lämna information om speciella omständigheter som i särskild grad berör företaget och väsentliga händelser under räkenskapsåret. Företaget ska också i not lämna upplysningar om Väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut. Srf konsulternas redovisningsgrupp har lämnat vägledningar om vilken information som bör lämnas samt gett förslag på skrivningar. Information i årsredovisningen från och med bokslut 2020-04-30 |
||
Årsredovisning: Redovisning av olika stöd | ||
Srf konsulterna har tagit fram en lista med frågor och svar avseende redovisning av stöd kopplade till corona i företag som tillämpar K2 eller K3 vid upprättande av årsredovisning med bokslutsdatum 2020-08-31 och senare, samt företag som upprättar årsbokslut i enlighet med Bokföringsnämndens regelverk BFNAR 2017:3 Årsbokslut. I FAQ:n kommer även eventuella justeringar samt nya frågor och svar att presenteras. OBSERVERA! För att få ta del av de olika stöden krävs dels att alla villkor uppfylls, dels att ansökan och avstämningar hanteras på ett korrekt sätt. Är inte alla villkor uppfyllda, eller klarar företaget inte av (eller har inte för avsikt) att uppfylla framtida villkor kan inget stöd redovisas. Det är därför viktigt att läsa alla villkor och lära sig hur processen för de olika stöden går till! |
||
Årsredovisning: Beräkning av medelantalet anställda samt uppgift om lön vid korttidspermittering | ||
Vid beräkningen av medelantalet anställda ska personal som delvis varit permitterade, och som företaget ansökt om stöd enligt reglerna om korttidsarbete för, räknas med så som om de inte hade varit permitterade. Är företaget skyldigt att lämna notupplysning om löner och andra ersättningar ska den lön som företaget faktiskt haft som kostnad anges. |