Svensk moms på utländskt bolags försäljning vid elladdstationer i Sverige
Hur ska ett utländskt bolags tillhandahållande av el och laddtjänster vid laddstationer i Sverige bedömas momsmässigt? Är det fråga om ett enda tillhandahållande eller två separata tillhandahållanden, el (varor) och tjänster (tillgång till laddstationer)? Är Sverige beskattningsland till moms? Dessa frågor har nu, efter en ansökan om förhandsbesked, avgjorts i omgångar – senast via en dom från Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) den 30 januari 2026.

Bakgrund
Digital Charging Solutions GmbH, bolaget, ansökte om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden. Bolaget tillhandahåller användare av elfordon i Sverige tillgång till ett nätverk av laddningsstationer. Genom bolagets tjänst får användare löpande information om de laddningsstationer som ingår i nätverket. Dessutom ingår funktioner för att söka och hitta laddningsstationer samt för att planera resväg. Laddningsstationerna drivs inte av bolaget utan av operatörer som bolaget har ingått avtal med. För att användarna ska kunna ladda fordon vid stationerna får de ett kort och en it-applikation för autentisering.
När kortet eller applikationen används registreras laddningen hos operatören. Operatören fakturerar därefter bolaget för laddningarna i slutet av varje kalendermånad. Bolaget fakturerar i sin tur användarna månadsvis för den levererade mängden el. Bolaget tar vidare ut en fast avgift för tillgången till nätverket av laddningsstationer. Den levererade elen respektive tillgången till nätverket faktureras separat. Bolaget saknar fast etableringsställe i Sverige.
För att ta del av hela artikeln behöver du vara medlem i Srf konsulterna med servicenivå Standard eller Fullservice.
Läs om de tre förutsättningarna som ska vara uppfyllda för att det ska föreligga ett fast etableringsställe här.
Bolagets frågor
Bolaget frågade om det skulle anses vara fråga om ett enda tillhandahållande (vara eller tjänst) eller två tillhandahållanden (vara och tjänst). Vidare frågade bolaget – för det fall att det skulle anses vara fråga om två tillhandahållanden – om tjänsten skulle beskattas i Sverige såsom elektronisk tjänst. Bolaget uppgav att nämnden kunde utgå ifrån att kunden inte är en beskattningsbar person.
El likställs med materiella tillgångar (5 kap. 7 § mervärdesskattelagen, ML). Med leverans av varor anses överföring av rätten att såsom ägare förfoga över materiella tillgångar (5 kap. 3 § första stycket ML). Läs om metod för att bedöma om det är fråga om ett eller flera tillhandahållanden här. Läs om vad som avses med beskattningsbar person här.
HFD: Två separata tillhandahållanden och återförvisning
Efter överklagande av Skatterättsnämndens förhandsbesked bedömde Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) att det var fråga om två separata tillhandahållanden i form av dels leverans av el, dels tillhandahållande av en tjänst som ger köparna tillgång till ett nätverk av laddningsstationer. Läs domen, HFD 2025 not. 9, här. I domen hänvisas till EU-domstolens dom i mål C-60/23 som du finner här. HFD visade avslutningsvis målet åter till Skatterättsnämnden för fortsatt prövning av om bolagets separata tillhandahållanden av varor och tjänster görs inom landet.
Elen och tjänsten tillhandahålls inom landet
Skatterättsnämnden fann, liksom bolaget och Skatteverket, att bolagets leverans av el är gjord inom landet eftersom kundens faktiska användning och förbrukning av elen sker i Sverige. Även om elen inte helt förbrukats i Sverige anses den ändå ha förbrukats i Sverige om kunden har sitt säte, ett fast etableringsställe, är bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige (6 kap. 25–27 §§ ML). Skatterättsnämnden fann vidare att tillgången till nätverket av laddningsstationer är en elektronisk tjänst som är gjord inom landet eftersom användarna är bosatta eller stadigvarande vistas i Sverige (6 kap. 56 § ML). Du finner Skatterättsnämndens förhandsbesked här.
Skatteverket överklagade förhandsbeskedet och yrkade att förhandsbeskedet skulle fastställas i den del som gäller att tillhandahållandet av den aktuella tjänsten görs inom Sverige. Bolaget bestred inte Skatteverkets yrkande. HFD fastställde förhandsbeskedet vad gäller tjänsten.
Du finner HFD:s dom som är meddelad den 30 januari 2026 här.
Slutsats
Bolaget har därmed fått svar på sina frågor. Elen (varan) och tjänsten ska bedömas var och en för sig. Det är fråga om en elektronisk tjänst. Båda tillhandahållandena anses tillhandahållna inom landet. Sverige är således beskattningsland till moms både för elen och för tjänsten (3 kap. 1 § ML).