Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Nyhet

  • Redovisning
  • Redovisningskonsult

Ny dom från HFD: Missade värdeminskningsavdrag kan inte tas igen

Ett företag som inte gör värdeminskningsavdrag på byggnader under innehavstiden kan inte kompensera för det i efterhand. Det slår Högsta förvaltningsdomstolen fast i en ny dom.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har nu slutligt avgjort frågan om ett företag som missat att göra värdeminskningsavdrag för en byggnad kan göra extra avdrag ett senare år eller förlänga avskrivningsplanen. Domstolen delar Skatterättsnämndens bedömning: det är inte möjligt.

Avdrag för värdeminskning på byggnad

Utgångspunkten vid beräkning av det skattemässiga resultatet är god redovisningssed, om det inte finns några särskilda skattemässiga bestämmelser. Värdeminskningsavdrag för byggnader är ett sådant området där det finns särskilda skattemässiga bestämmelser.

Enligt dessa regler ska sådana utgifter dras av genom årliga värdeminskningsavdrag. Avdragen ska beräknas enligt avskrivningsplan efter en viss procentsats per år på byggnadens anskaffningsvärde. Beräkningen ska göras från den tidpunkt som byggnaden färdigställs eller förvärvas.

Domstolens bedömning

Bestämmelserna om värdeminskningsavdrag på byggnader är ett avsteg från huvudregeln om att utgifter ska dras av det år som gäller enligt god redovisningssed.

Innebörden av bestämmelserna är att anskaffningsutgifterna för en byggnad ska dras av med samma belopp varje år under byggnadens beräknade ekonomiska livslängd. Dessa bestämmelser har funnits i inkomstskattelagen sedan dess tillkomst och även i tidigare skattelagstiftning.

I förarbeten till den äldre lagen anges att värdeminskningsavdragen är knutna till de år de belöper på enligt avskrivningsplanen och att ett avdrag som inte har kunnat utnyttjas ett visst år inte får förskjutas och utnyttjas ett senare år.

Utifrån lagtext och förarbetsuttalanden ansåg domstolen därför att det inte rådde någon tvekan råder det ingen tvekan om att ett avdrag för värdeminskning på byggnad som inte har gjorts ett visst år inte får göras ett senare år vare sig utöver det senare årets avdrag eller genom att avskrivningsplanen förlängs.

Vad händer om företaget glömt redovisa? 

Det händer att företag glömmer att redovisa avskrivningar respektive värdeminskningsavdrag. Hur ska detta korrigeras? 

Redovisningen  

I redovisningen ska avskrivningar på en byggnad göras. Om företaget har glömt att redovisa avskrivningar handlar det om en rättelse av ett fel. I den löpande bokföringen ska felet rättas i den period som felet upptäcks. Det innebär att de avskrivningar som företaget glömt att bokföra för tidigare år redovisas i huvudboken det år då felet upptäcks. När företaget upprättar sin årsredovisning eller sitt årsbokslut finns det regler i respektive K-regelverk för hur rättelsen ska presenteras.  

Skattemässiga värdeminskningsavdraget för byggnad 

I och med att särskilt skattemässig regel styr avdraget för värdeminskning på byggnader, och att Högsta förvaltningsdomstolen slagit fast att avskrivningsplanen inte kan förlängas och att avdrag inte heller kan göras i efterhand behöver företaget begära omprövning det tidigare beskattningsåret.

Skribent

Bild - Therése Allard

Therése Allard

Srf konsulterna