Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Tillfällen

28–29 januari, Stockholm, Klarabergsviadukten 70 World Trade Center

Lönehantering 1

Sista anmälningsdag:
2026-01-14
Lärare:
Caroline Giannias Kaib
Tid:
09:00 - 16:00
28–29 januari, Distans

Lönehantering 1

Sista anmälningsdag:
2026-01-14
Lärare:
Caroline Giannias Kaib
Tid:
09:00 - 16:00

Om kursen

Lönehantering 1 är en kurs för dig som just börjat eller vill börja jobba med lön och vill lära dig mer om grunderna. Efter kursen ska du självständigt kunna hantera löneberäkning, rapportera samt ta fram underlag till affärsredovisning och skattedeklarationer.

Kursen passar utmärkt för redovisningskonsulter, ekonomer och andra som vill utveckla sina kunskaper inom löneområdet. Som redovisningskonsult är det vanligt att man även får ta hand om företagets lönehantering eller svara på frågor från den som utfört arbetet på kundföretaget.

Lämpliga förkunskaper

Du är nybörjare på området och har inte tidigare arbetat med löner, eller har nyss börjat.

Kursmål

När du har gått kursen Lönehantering 1 har du lärt dig att:

  • Självständigt kunna arbeta med enklare löneberäkningar och rapportering.
  • Ta fram underlag till affärsredovisning och skattedeklaration.

Kursinnehåll

Kursen innehåller dessa delar:

  • Anställning och anställningsformer
  • Bruttolön, nettolön och olika typer av lön
  • Lönetillägg (övertid mm)
  • Skatt och arbetsgivaravgift
  • Olika former av ledighet och frånvaro (sjuk, semester, VAB mm)
  • Löneprocessen – varje månad och årsrutiner
  • Löneberäkning
  • Olika former av rapportering

Kursens upplägg

Kursen omfattar två dagar där vi varvar teori och praktik. Vi arbetar oss igenom olika områden och säkerställer våra kunskaper med övningar. Vi utför manuella löneberäkningar och går igenom olika typer av efterrapportering. Materialet och exemplen kommer att kunna tjäna som ett referensmaterial i det löpande arbetet med lönehantering i din vardag.

Ingår i kursen

Kursdokumentation, kaffe och lunch.

Påbyggnadskurser

• Lönehantering 2

Praktisk information

På plats och distans

Det här är en hybridkurs, med deltagare både på plats i kurslokalen och på distans.

Kurstider: 

Dag 1 kl. 09.00 - 16.00

Dag 2 kl. 09.00 - 16.00

Kursdokumentation  hämtar du via Mina sidor under rubriken Mina bokade kurser cirka en vecka innan kursstart. Ingen tryckt dokumentation delas ut.

Enklare frukost (smörgås och kaffe) serveras från kl. 8.30–9.00. För- och eftermiddagsfika samt lunch ingår.

Specialkost  eventuell specialkost meddelas senast 1 vecka innan kursstart till kursansvarig

För dig som går kursen på distans

Anslutningslänk:

Din zoom-länk skickas ut ett par dagar innan kursstart

Kursdokumentation:

Hämtas på kursen via Mina sidor. Välj aktuell kurs under Mina bokade kurser.  Dokumentationen finns tillgänglig 1 vecka innan kurstillfället.

Du behöver:

Dator/surfplatta med ljud och med fördel en mikrofon och kamera. (Dator rekommenderas för bästa behållning av kursen).Närvaro/För- och efternamn - Logga in på kursen med för- och efternamn, denna registrering genererar deltagande och aktualitetstimmar/kursintyg
Påslagen kamera - Trevligare för både övriga deltagare och kursledaren.

Anslut till Zoom:

Gör du enklast via webbläsare, Chrome, Firefox eller Safari fungerar bra, vi rekommenderar Chrome. Program behöver ej laddas ner.
Alternativ Zoom-app - För en bättre användarupplevelse kan zoom-appen vara en fördel. https://zoom.us/download
Ljud-/bildtest - Testa Zoom här: https://zoom.us/test. Du kan också kontrollera ljudet på din enhet genom att tex spela upp ett Youtube klipp.
Väntrum - När du ansluter till kursen hamnar du i ett väntrum och blir insläppt i kursen då den startar.

Support:

Problem med att ansluta till kursen, kontakta Tom Brask 070-531 88 99