Vad ska man göra om kunden inte betalar?
ONLINEKURS: Förr eller senare möter alla företag samma utmaning: kunder som inte betalar. Oavsett om orsaken är missnöje eller betalningsoförmåga behöver säljaren agera för att få betalt för sin leverans. Men vilka alternativ finns och vilket är smartast att välja?
Vad ska man göra om kunden inte betalar?
- Lärare:
- Mats Brockert
Om kursen
Under kursen får du en överblick över vilka möjligheter lagstiftningen ger för att driva in obetalda fordringar och hur processen ser ut hos myndigheter och domstolar. Du får kunskap om aktuella beloppsgränser som gäller för ersättning av kostnader som kan uppstå i indrivningsprocessen, när ett kravärende bör drivas vidare eller avstås, samt när det är lämpligt att anlita juridiskt ombud eller ingå förlikning.
Du får också veta vilka kostnader som kan ersättas genom försäkringsbolaget, exempelvis ombudskostnader eller fel och brister i tjänsten.
Dessutom går vi igenom hur avtalsförhållandet mellan konsult och kund påverkas vid utebliven betalning och vilka rättigheter och skyldigheter du har om kunden utreds av Ekobrottsmyndigheten.
Lämpliga förkunskaper
Kursen kräver inga förkunskaper.
Kursmål
Du får en tydlig och användbar förståelse för hur bevisfrågor påverkar beskattningen i praktiken – värdefull kunskap för alla som arbetar med redovisning, rådgivning eller skattefrågor.
Efter kursen ska du kunna:
- Att det är skillnad på småmål och ordinära tvistemål, och vilken betydelse det har.
- Vilka formella och informella alternativ som finns för att driva in ett krav.
- Vilka möjligheter det finns att säga upp uppdragsavtalet vid kundens betalningsdröjsmål.
- Om, och vilken räkenskapsinformation som får hållas inne vid betalningsdröjsmål.
- Vad du får, och inte får göra i förhållande till Ekobrottsmyndigheten om kunden är misstänkt för ekobrott eller penningtvättbrott.
- Hur domstolsprocessen går till från det att stämningsansökan upprättas till dess att domstols dom meddelas.
- När är det värt att driva ett krav och när bör jag överväga en förlikning.
- Vikten av att ha ett bra försäkringsskydd vid tvist och hur detta kan nyttjas de grundläggande principerna för bevisbördans placering.
Kursinnehåll
I kursen går vi igenom:
- Vad ska man göra om kunden inte betalar?
- Domstols dom eller träffa förlikning?
- När kan man säga upp uppdragsavtalet?
- Tvist om ersättning för utfört arbete
- Driva ett kravärende
- Hålla inne räkenskapsinformation
- Ekobrott i kundens bokföring
- Allmänt om processer och bevisning
Effektiv kurstid och tillgänglighet
Kursen tar ca 45 min att genomföra beroende på din egen studietakt. Hur och när? Det bestämmer du själv!
Kursen finns tillgänglig i sex månader från bokningsdagen. Du kan välja att genomföra kursen i flera steg – när det passar dig, och självklart kan du repetera hur många gånger du vill under den här tiden. Väljer du att genomföra kursen i din mobil är det bra att veta att den är anpassad för skärmstorlek motsvarande iPhone 6 och större.
Srf Auktoriserade Redovisningskonsulter®
För att kursen ska generera aktualitetstimmar ska den vara slutförd inom tillgänglighetsperioden sex månader.